Läkare och Kvinnliga läkare


Ej sällan hör man människor nämna läkare som antingen ”en läkare” eller ”en kvinnlig läkare”. Uttrycket ”en manlig läkare” hörs mer sällan.

Det är som om normaltillståndet är en manlig läkare och undantaget är en kvinnlig läkare. Lite sanning kanske det ligger i det, eftersom de flesta läkarna (i Sverige) hittills har varit av manskön. Men det är väl inte den statistiken som egentligen ligger bakom uttryckssättet, tror jag. Jag tror istället att det finns en allmän föreställning om ”läkare” som en man, fortfarande men förhoppningsvis i minskande utsträckning. Kanske var det så när det gäller många andra yrkesgrupper också, särskilt bland de s.k. akademiska yrkena.

Det är den Internationella kvinnodagen imorgon. Därför kommer här ett minne med könsperspektiv.

För några år sedan deltog jag i ett tvådagarsmöte för personer med ledningsansvar inom den organisation där jag då var anställd (med ledningsansvar). Det blev en i många avseenden het debatt om yrkesroller, arbetsfördelning och gränsdragningar. I avsikt att runda av på ett trivsamt sätt var det en av mina kolleger i definitivt överordnad ställning som höll ett litet anförande där HAN redogjorde för resultatet av en personalenkät. Den visade att läkarna givit uttryck för ett starkt engagemang och en påtaglig vilja att bidra, att lämna egna avtryck i utvecklingen av verksamheten, att driva på och satsa av sig själva. Hela anförandet var ett riktigt lovtal för läkarna och jag tyckte att det kändes trevligt att höra det! Ända tills han var färdig och avslutade det hela. För då kom den sista kommentaren: ”och det gäller också de kvinnliga läkarna”!

Aha!!?? Jag som trodde att hela saken hade handlat om läkarna – oavsett kön. Minns att jag for upp som en guttaperkagubbe och blev förb.. arg, menar jag. Senare sa jag till mannen ifråga – i enrum – att jag ansåg att det var ett mansgriseri från hans sida! Han förstod ingenting!! Gör ni??

Kommentera

