Bota, lindra, trösta… och döda?


Har ni läst reportagen om självmordskliniken i Schweiz? Nu berättar Läkartidningen om nya riktlinjer (pdf här) för svenska läkare när det gäller ”avslutande av livsuppehållande behandling”. De gäller inte enbart sjukdomar som ”på kortare eller längre sikt har dödlig utgång”, så som avgränsningen varit sedan tidigare (pdf här). Nu handlar det enbart om den enskilde personens önskemål.

De nya riktlinjerna, som formulerats av delegationen för medicinsk etik inom Svenska Läkaresällskapet, innebär inte en skyldighet för läkare att tillmötesgå en persons önskemål att avbryta behandlingen. De sägs vara avsedda som ”ett stöd för de läkare som väljer att göra det”.

Det konstiga är att det beskrivs som att det INTE handlar om ”dödshjälp” eller ”läkarassisterat självmord”, vilket skulle strida mot lagen. Jaså? Inte det? Vad är det då?

Minns ni Christopher Reeve? Skådespelaren som spelade Stålmannen i flera filmer, tills en ryggmärgsskada i samband med en ridolycka förlamade honom och band honom vid respiratorn. Han bedrev från sjuksäng och rullstol, med personliga assistenters hjälp, under flera år en kamp för att få de amerikanska lagstiftarna att godkänna stamcellsforskning och användning av stamceller i försök att bota ryggmärgsskador.

En förlamad person, som hellre önskar avsluta sitt liv men inte förmår till följd av en totalförlamning, har hittills inte kunnat få hjälp med det i Sverige. Nu skulle det bli möjligt, i och med de nya riktlinjerna.

Och jag som läkare skulle kunna hamna i den situationen att det förväntas av mig att jag ska söva en person, som inte förväntas dö inom kort, och sedan koppla bort respiratorn. I det enda syftet att avsluta livet. Hur kan man kalla det för något annat än dödshjälp eller läkarassisterat självmord?

Som anestesiolog känner jag sympati för mina kolleger som kan komma att bli ombedda om en sådan tjänst. Och en lättnad att jag själv slipper. Det skulle kännas så fel att använda mina kunskaper i syfte att döda!

Det är kanske rätt att var och en ska kunna välja själv om man vill leva vidare eller inte. Och att den som inte har den fysiska förmågan att själv begå självmord ska få den hjälp som behövs när beslutet är fattat. Men är det verkligen läkares ansvar att bistå med den hjälpen?

8 thoughts on “Bota, lindra, trösta… och döda?

  1. Jag håller helt med dig. Hmm… Det här satte många många myror i huvudet, och jag som inte en ska bli läkare… Tack för en intressant blog.

  2. Ping: Ordens makt över tanken « necesse est

  3. Ping: Hjälp att dö « necesse est

  4. Jag hoppas innerligt att alla vita, heterosexuella män tar sina liv! Det tänker jag göra och jag är vit, heterosexuell och man! Låt oss sedan hoppas att världen blir bättre efter det att alla vita, heterosexuella män är utrotade! Kanske blir det så!

    /Mats TCM

  5. Detta är en missuppfattning! En läkare behöver inte i sig utföra handlingen. Det kan patienten själv göra genom tekniska lösningar. Detta gör man hos Dignitas i Schweiz och annorstäders så dilemmat som du tar upp är inget dilemma, ty det existerar inte! För övrigt hoppas jag att alla vita, heterosexuella män försvinner från jordens yta för tid och evighet. Jag tänker ta mitt liv och jag är som sagt vit, heterosexuell man och då är man ju paria nuförtiden. En gång till: Jag hoppas att alla vita, heterosexuella män begår självmord och försvinner från jorden och aldrig, aldrig mer kommer att existera! Leve den vita, heterosexuella mannens utrotning!

    /Mats TCM

  6. Jag upprepar: utrota alla vita, heterosexuella män! Jag tänker att börja med mig själv i alla fall! Åt helvete med den vita, heterosexuella mannen!

    /Mats

  7. Snälla förklara: hur kan det komma sig att manliga läkare kan lösa svåra kvinnorelaterade sjukdomar, men aldrig att kvinnor hjälper till att lösa manliga sjukdomar? Bara en undring som jag har! Så var det med den manliga ”inkompetensen”.

    /Mats TCM

  8. Ping: Bota, lindra, trösta… och döda (2) « necesse est

Kommentera

