Olika falla ödets lotter


(Redigerad) Samtidigt som Eritrea förbjuder kvinnlig omskärelse föreslår Socialstyrelsen i en rapport (pdf), att pojkar i Sverige bör få lagstadgad rätt att omskäras i den offentliga sjukvården, eftersom det tydligen då och då går dåligt när det sker på annat sätt. Omskärelse av pojkar är laglig i Sverige och det har Soc.styr. inte haft uppdrag att ifrågasätta den här gången. Föreskriften idag är att ingreppet inte får ske mot pojkens vilja, men hur är det tänkt att den ska värderas när det rör sig om spädbarn?
Undrar hur lång tid det ska ta innan svensk lagstiftning ska föregå med gott exempel och förbjuda rituell omskärelse av pojkar, som är för små att bestämma själva.

Sedan läser jag Soc.styr. rapport lite noggrannare och förstår att lagen som tillåter omskärelse av pojkar tillkom i klarsynen att ett förbud skulle vara verkningslöst och bara öka risken för illa utförda operationer i skymundan. Ja, det var nog inte så fel tänkt!

Men jag tycker ändå att det är fel att göra något sådant på ett skyddslöst litet barn! Av s.k. ”religiösa skäl”…

5 tankar om “Olika falla ödets lotter

  1. Enligt WHO ska omskärelse av män förhindra spridningen av Hiv-smittan. Det är märkligt, men jag har absolut ingen kompetens att bedöma det, givetvis. Det är trist, då jag anser att manlig omskärelse inte är acceptabelt.
    Glad Påsk!

  2. Det har jag också sett. Och det kan ju vara ett gott skäl att göra det. Hos vuxna.
    De flesta rituella omskärelser sker under mycket tidig ålder, långt innan risk för HIV-infektion den vägen finns.

    För att bli glad av vackra påskägg rekommenderar jag ett besök på bloggen Vardagsbetraktelser

  3. Pingback: Påskfundering « Gabrielles blogg

  4. Pingback: Att värna de små « necesse est

Lämna en kommentar