Erfarenhet ursäktar inte dåligt bemötande


Äntligen hittar jag DN-artikeln om den unga läkaren som utsattes för tufft bemötande av sköterskorna. Känner igen mig så väl. Av artikeln förefaller det som om läkaren arbetade vid ett litet sjukhus (inte så många ST tydligen). Själv hamnade jag på ett av landets universitetssjukhus i början av 80-talet. Med mer än ett års erfarenhet av anestesi tyckte jag att jag kunde något. Det tyckte inte sköterskorna. Det tog två månader och bemötandet var ungefär det som beskrivs av ”Klara”. Tufft. Sedan blev de snällare och vi fick ett bra samarbete.

Jag glömde inte bort min erfarenhet och har nog alltid efter det, sedan jag så småningom blev senior läkare, hållit ögon och öron öppna för förekomsten av mobbing. Det är begripligt att erfarna narkossköterskor känner sig provocerade av ung doktor, som inte har lika mycket kompetens i det praktiska anestesiarbetet i början. Men det ursäktar inte ett ovänligt bemötande. Det är därför jätteviktigt att äldre läkare är på alerten, ger stöd till sina yngre kolleger och talar förstånd med de sköterskor som beter sig dumt. Mitt intryck är att det ändå har minskat med åren, det går lättare nuförtiden. Det gör mig ledsen att det överhuvudtaget förekommer fortfarande.

Tror att det är viktigt att hitta ett bra sätt att hantera svårigheterna, för de finns nog alltid där i mötet mellan en erfaren professionell sköterska och en påläst men grön ung doktor, som ska agera arbetsledare och ha medicinskt ansvar! Våga tala öppet om det. Primärt ansvar att lyfta dessa frågor finns hos cheferna, men det är nog inte ovanligt att de – som i ”Klaras” berättelse – istället duckar. Trots alla ledarskapskurser är det tyvärr alltför många chefer som har mycket kvar att lära!

Andra bloggar om: , ,

One thought on “Erfarenhet ursäktar inte dåligt bemötande

  1. Ping: Sjukt i sjukvården « necesse est

Kommentera

