Bättre sent än aldrig


Helgledig och förkylning och till råga på allt SvD-prenumerant… Nej, jag har trots dessa trösklar faktiskt inte missat DN:s artiklar om ”knarkläkarna”. Ska inte lägga länkar här till dem alla, utan nöjer mig med denna, som är en intervju med socialministern med anledning av artikelserien.

Det blir konstigt att hålla igång en läkarblogg och inte kommentera de upprörande reportagen om läkare som förskriver narkotika i övermått. Jag har bloggat om det en gång förut (26/4) och fick då en kommentar som bekräftade tidningens bild.

Känner mig synnerligen övertygad om att ha de allra flesta av mina kolleger med mig när jag bestämt tar avstånd från den minoritet av läkarkåren som missbrukar sin förskrivningsrätt på detta sätt. Det borde inte finnas så många hinder för myndigheterna att sätta stopp för sådant.

Hägglund säger i intervjun att ”vi utgår från att läkare är goda”. Jag tror att det är en bra utgångspunkt, de allra flesta läkare är nog ”goda”! Men… det finns alltid undantag. Och det som DN skrivit om – omdömeslös och brottslig förskrivning av narkotika – skadar människor. Det ska inte läkare medverka till. Det bidrar också till en brist på förtroende för läkarkåren. Jag hoppas att Sveriges Läkarförbund ser och reagerar!

Andra bloggar om: ,

One thought on “Bättre sent än aldrig

Kommentera

