Skillnad på olika


Nu har det gjorts en enkät bland 1200 läkare om dödshjälp. Här ställdes frågan till 1200 läkare om de skulle kunna tänka sig att förse en terminalt sjuk person som lider svårt med så mycket starka läkemedel av smärtlindrande slag så att det räcker att ta livet av sig. 34 procent av läkarna svarade ja på det. Bland äldre läkare var det 40 procent som svarade ja. Det här berättas i Dagens Medicin idag.

Den som har gjort enkäten är samme läkare som för några månader sedan presenterade nya riktlinjer för avslutande av livsuppehållande behandling. Är han ute på korståg nu för att visa att det är rätt att hjälpa folk att dö??

Den gången handlade det om Svenska Läkaresällskapets riktlinjer för sådant avbrytande. Och det nya i riktlinjerna rörde sig kring patientens rätt att begära det, oavsett om han/hon var terminalt sjuk eller inte. Jag har bloggat (något irriterad, faktiskt) om detta tidigare. Eftersom jag tycker det är svårt att föreställa mig att läkare ska söva ner personer som inte är i ett terminalt tillstånd för att strax senare kunna stänga av respiratorn och avbryta den behandling som håller personen vid liv.

Nu känns det som om dr NL är ute och grumlar begreppen. Men det är bara en känsla. Jag tror inte alls att han har några sådana avsikter. Han håller nog bara på och forskar lite på läkarnas etiska kompass.

Det har inte varit främmande för mig, när jag tjänstgjorde inom intensivvården, att dundra på med rejäla doser till en terminalt sjuk person för att ta bort smärta och lidande och acceptera att det kunde påskynda döden. Det har aldrig känts som dödshjälp och är det inte heller. Vård av terminalt sjuka har inte med dödshjälp att göra. ”Terminal” – det är slut redan, rent semantiskt. Men vi menar väl ”slutskede”, allt hopp ute, bara lindring kvar.

Det är förstås inte särskilt klargörande. När börjar terminalskedet? Hur tydligt definierat var det i enkäten?

2 thoughts on “Skillnad på olika

  1. Jag tycker du skrev exakt det som jag själv anser, nämligen att ”dundra på med rejäla doser till en terminalt sjuk person för att ta bort smärta och lidande och acceptera att det kunde påskynda döden” inte riktigt är samma sak som dödshjälp.

    Dödshjälp är ju, definitionsmässigt, att vara säker på att döden inträffar efteråt – och det är ju nog direkt emot läkareden och en hel del annat.

    På ett sätt har jag svårt att förklara varför jag tycker dödshjälp är så svårt, då jag själv kan se att jag kanske vill kunna besluta själv när jag ska dö. Samtidigt blir det som med så mycket annat, en fråga om hur mycket kan det missbrukas och kanske mest av allt i det här fallet ”hur mycket kan man kräva av läkare egentligen?”. Jag vet inte om det är rimligt att kunna kräva av läkare att dom ska ge dödshjälp, på samma sätt som frivillig abort kan vara svårt att kräva av en läkare då ingen fara för moderns liv förekommer – den där samvetsklausulen liksom?

    Sen är ju inte smärtstillande samma sak som livsuppehållande behandling så nog tycker jag det verkar som om Dr NL har (med flit?) sökt ett samband som inte nödvändigtvis finns.

  2. Hej Åsa! Känns skönt med lite stöd för mina funderingar. Att det känns fel med dödshjälp när man tänker som du att man själv ska dö när man själv vill, det är inte ett dugg konstigt, tycker jag. Ens egen död är ens egen död. Att medverka till någon annans är en helt annan sak.
    Jag tycker att var och en har rätt till sitt eget liv och till sin egen död. (Kanske luddigt uttryckt?) Men inte rätt till någon annans liv eller död.
    Jag tror inte att någon kommer att ”kräva” att läkare ska ge dödshjälp. Eller jag hoppas det aldrig sker, i alla fall.
    Och dödsstraff ska vi bara inte prata om… Hur kan man bara?

Kommentera

