Sluta strejka


Det är lätt att hålla med om att kvinnor i offentlig sektor med högre utbildning ofta är dåligt betalda, men Vårdförbundets strategi kommer inte att lösa det problemet.

Så skriver DN i dagens ledare. Jag kan bara hålla med. Som jag skrev häromdagen (Hallå igen, Vårdförbundet): det verkar så omodernt att ta till strejk! Det drabbar patienterna. Senast idag skriver SvD om en pojke som väntat på hjärtoperation och hade en tid bokad, som nu har blivit struken till följd av strejken. Hela familjen har fått planera om bara för det. Vill ni verkligen att strejken ska få såna konsekvenser? (Nej, jag trodde nog inte det heller!)

Jag tror mycket mer på en annan framgångsväg, nämligen att satsa på individuell prestationsrelaterad lönesättning. Arbetsgivarna är inte ovilliga – det bevisas av att löneutvecklingen redan varit bättre än avtalen om man ser tillbaka. Det skrev jag också i min förra bloggpost om den här strejken. Men förmodligen krävs då en kulturförändring i kollektivet, nämligen att man uppmuntrar individuell framgång i löneförhandlingarna i stället för att sträva efter att alla ska ha samma. Det vore att se ansvarsfullt och långsiktigt på den här frågan.

Tidigare strejker har inte gett särskilt mycket. Varför pröva samma (dåliga) sätt en gång till? Pröva nåt nytt!! Och sluta strejka nu!

7 thoughts on “Sluta strejka

  1. En stor del av problemet med sjuksköterskornas låga löner är att lönerna till medicinmännen dvs läkarna tar för mycket av landstingens resurser i anspråk.

    Men läkare kan ju anspela på vår gamla skräck för medicinmannen genom att gå omkring och muttra litanior på latinsk slang…

    Till det kommer att jag inte träffat en enda läkare som kunnat ställa en precis diagnos och föreslå åtgärder i linje med detta.

    Onödigt överbetalda alltså…

    Eftersom du verkar vara läkare känns ditt inlägg därför en smula osmakligt.

  2. Det är märkligt att liberaler tycker det är helt ok att läkare ska kunna ta över offentligt finansierad verksamhet och stoppa miljonbelopp av skattepengar i egen ficka, märkligt att privata stora företag får göra samma sak. Märklligt också de generösa schabloner som privatprackor har att debitera skattebetalarna.

    Märkligast av allt att som denna bloggare gör anse att sköterskorna inte ska ha bättre betalt, i varje fall inte om de inte är beredda att gå med på individuell prestationsrelaterad lönesättning som är ett annat sätt att säga att sköterskorna ska ta av varandra. På denna nivå får man nog anse att man presterar utan denna typ av latmaskincitament. Men läkare – framför allt manliga sådana – tycker väl fortfarnade att sköterskor mest springer runt som yra höns och är nåt man kan lasta över jobb på, klappa i baken och hamna i säng med på firmafesten. För att de ska jobba måste man sätta blåslampan i baken på dem med lönekonkurrens.

  3. Ojdå Mats och Mats, det var ett par sura slängar. Och fördomsfulla. Som jag skrivit tidigare anser jag att sjuksköterskor ska ha bättre betalt än vad de har. Det jag argumenterar för här är att strejken inte är rätt sätt att uppnå det målet.

  4. du tror på det ena och andra? så du vet bättre än sjuksköterskorna själva? hur kan det komma sig att just du vet vad som är bäst?

    och vad spelar det för roll om det är modernt eller omodernt att strejka? man ska väl göra det som känns bäst och inte bry sig så himla mycket om vad alla andra tycker?

  5. ”— göra det som känns bäst och inte bry sig om vad alla andra tycker”. Ja, det är många gånger en bra riktlinje, det tycker jag också. När det gäller vårdstrejken behövs förstås en mer resultatorienterad analys av alternativa strategier än vad ”känns bäst” innebär.
    Jag vet verkligen inte vad som är bäst. Men precis som DN:s ledare har jag åsikter. Och det finurliga är att jag kan uttrycka dem i min blogg.
    Och det där med ”känns bäst”…. jag vet att det för många sjuksköterskor INTE känns särskilt bra att strejka.

  6. Strejk eller inte men vilka medel finns att tillgå?
    Det är för få arbetsgivare därigenom blir det inte tillräckligt mycket konkurrens om vårdpersonal och följden blir att det saknas incitament att höja lönerna. Mentaliteten hos arbetsgivaren verkar vara ”antingen vill du ha lönen eller så vill du ha jobbet”.

  7. Ellen! Det du skriver är nog en del av förklaringen till att lönerna är som de är. Om kompetensen varit en bristvara hade den stigit i värde, kan man tänka. Men det skulle ta tid. Om unga människor slutar utbilda sig till sjuksköterskor så att det uppstår en faktisk brist så kommer det att hända. Men samtidigt krävs förstås då att arbetsuppgifter omfördelas och antalet tjänster för sjuksköterskor minskar.
    Man kan ju också filosofera över betydelsen av den förändring i synen på yrket som blev följden av att utbildningen fick akademisk status från att ha varit en vårdutbildning.

Kommentera

