Jag är Vi


En god vän (tack, J!) tipsade mig om en filmsnutt på youtube. Den visar en föreläsning av hjärnforskaren Jill Bolte Taylor, som här berättar om skillnaderna mellan vänster och höger hjärnhalva. Hon gör det på sitt eget sätt och på ett briljant sätt som får mig att se hela filmen (20 min) i andäktig fängslan. Grejen är att vänster och höger hjärnhalva har helt olika sätt att fungera och att vi kan befinna oss i den ena eller andra. I vänster, där vi oftast är, regisserar vi tillvaron med hjälp av våra kunskaper och erfarenheter. I höger, där vi borde vara mera, upplever vi vår existens i kontakt med alltet, med energiflödet. Med Jills egna upplevelser blir hennes slutsats att vi är inte ett Jag, vi är ett Vi eller ett Vi två.

Jill Bolte Taylor var 37 år när hon drabbades av en blödning i vänster hjärnhalva. En stroke, som det tog henne åtta år att återhämta sig från. I föreläsningen berättar hon om hur det gick till, hur det kändes, vad hon upplevde. Hur det var när den vänstra hemisfären stängdes av, med mute-knappen, och bara höger fungerade. ”Wow, this is coooool!” – så beskriver hon upplevelsen, innan vänsterhalvan kom tillbaka för en kort stund och signalerade att hon borde skaffa hjälp.

Jag ska inte skriva mer om det här. Jag föreslår att du ser filmen istället, om du är intresserad. Mer än 565 000 andra har redan sett den.

4 thoughts on “Jag är Vi

  1. Den här föreläsningen berör oss verkligen på djupet och får oss att tänka på alla våra val i vardagen.
    Tack för din blogg, Anna! Jag – vi prenumererar på den och är tacksamma för att du finns i bloggsfären.

  2. Julia, tack för din kommentar. Ja, faktiskt berörande på djupet. Intrycket är att vi går miste om så mycket genom att vara så vänsterhemisfäriska av oss. Nu gäller det att leta reda på metoder för att träna högerhjärnan lite – det finns nog på nätet. Fast man måste väl använda vänstern när man letar! 🙂
    Tack för uppmuntran! Jag är tacksam att det finns underbara människor omkring mig, som t ex är intressanta att utbyta tankar med och få inspirerande tips av.

  3. Ping: Du är två, jag med « Gabrielles blogg

  4. Holy guackamoly, so you can score a heap of freebee highs, each higher then the proverbial kite on just a golfball sized bloodclot!

    Big deal. The problem with this is that it is nada, zilch, nothing because it is all in your bleeding fantasy. It is NOT REAL so forgetaboutit. Skit happens big time OK!

Kommentera

