Sempervirgo blir mamma


Nu diskuteras frågan om ensamstående kvinnor ska få rätt till insemination. Flera ledande sjukvårdspolitiker och andra är för. Kända riksdagsmän/ -kvinnor tycker så. Lilla tappra kd med socialminister Göran H i spetsen är emot.

Ojoj! tänker jag. Fritt fram att producera barn utan att behöva blanda in nån man? Den biologiska klockan tickar där i singellyan och oj vad roligt det vore med ett barn, nu går jag nog och skaffar mig ett……

Ojoj! Sluttande plan! tänker jag.

Läs mer här i Dagens Medicin.

2 thoughts on “Sempervirgo blir mamma

  1. åh, jag vet inte vad jag ska tycka om det här. Först tänkte jag nej. Sedan tänkte jag ja. Sedan tänkte jag… hm…

    Det är som jag sa till en närstående till mig. Jag har inte förut insett riktigt hur olika man kan tänka på barn förrän jag blev över 30 😉 Jag har velat ha barn sedan jag var liten, men jag har velat ha barn MED någon. Du vet, så där ”vårt kärleksbarn som vi har tillsammans och så levde vi lyckliga tillsammans”. Den nära personen jag pratade med, hon har alltid velat ha barn. Punkt. Bara barn. Och hon har barn nu, ingen man för dom skilde sig när barnet var pytte men hon är glad trots allt. Hon har ju ett barn att leva för….

    Sedan är det ju det där att insemination gör att det blir ett par andra problem på kanten. Ekonomiska… och så det där med ”pappan”-ensamförälder… ett lesbiskt par som inseminerar har ju två personer – så det har jag inte svårt med, eftersom det finns en till person med i bilden….

    men jag är kanske överdrivet konservativ? Jag vet helt enkelt inte. Men jag har alltid varit glad över att ha haft två föräldrar. Och även om ensamstående föräldrar klarar sig med sina barn kanske det inte är den optimala situationen att skapa – som man gör om man inseminerar ensamstående?!

  2. Hej chall och tack för din kommentar. Nej, ingen helt lätt fråga och inga helt självklara svar förstås. Om man väljer barnets perspektiv och tänker på hur det är att växa upp till insikten att man blev till därför att ens mamma bestämt sig att hon ville ha ett barn oavsett vem som blev pappa? Hur påverkar det? Den saken gäller förstås också om det gäller ett lesbiskt par som skaffat barn genom spermabank. Ett manligt samkönat par kan förstås inte skaffa nåt gemensamt barn utan att det finns en konkret mamma att förhålla sig till för barnet. Inte än så länge i alla fall. Så det är lite annorlunda.
    Framtiden??? – Spermabanker räcker för mänsklighetens överlevnad. Mannens roll: tillhandahålla den nödvändiga biten för barntillverkning och i övrigt kanske ta hand om tunga arbetsinsatser. De kan slita ut sig på det, behöver ju inte leva så länge, för det kommer ju hela tiden nya män som kan leverera sperma och jobba hårt. Kvinnorna sköter de intellektuella jobben och styr o ställer i världen – Fred på jorden. Och föder hälften pojkar, som har sin framtid utstakad. Vill vi ha det??

Kommentera

