mord?


En läkare sitter anhållen pga mordmisstanke. En barnläkare. Det är inte mycket uppgifter i de media jag kollar (Dagens Medicin och SvD), bara att hon anhölls i förrgår och att arbetskamraterna är bedrövade.

Jag blir också bedrövad. Tänker att den här läkaren har agerat med patientens bästa i sikte. Lindra smärta kan ibland kräva såna doser att det kan påverka andningen. Det är en svår balansgång men drivkraften att lindra plågor för en svårt sjuk patient är stark hos seriösa engagerade läkare.

Men mord? Överlagt dödande? Nej, har så svårt att tro det. Och hur har hon det nu? Det kan man bara försöka föreställa sig.

Hur kan man komma tillbaka till sin yrkesroll efter en sådan anklagelse?

Läkaryrket har sina kvicksandsområden. Det finns alltid en risk att det man gör i bästa syfte går åt fanders och då står man där. För oss som har erfarenhet av den situationen är det så tydligt att det enda som hjälper är förståelsen och stödet från kolleger, som själva vet vad det innebär. Då orkar man gå vidare.

Jag skickar många tankar till den okända som nu fått sitt handlande så ifrågasatt! För mig är det just nu, utan tillgång till några som helst detaljkunskaper om vad som hänt, omöjligt att tro att det handlar om mord.

8 thoughts on “mord?

  1. Ping: Även läkare är lika inför lagen « Kapten Nemo’s logg

  2. Jag tycker att det är så otrooooligt trist att människor som hamnar i en mentalt väldigt jobbig situation *måste* hitta någon att skylla saker på. Det är väldigt ledsamt när människor råkar ut för dåliga saker men läkare *måste* få misslyckas! Om inte så kommer ingen att vilja fortsätta jobba med det här och då kan man fråga sig hur bra det skulle ha gått för ett bar som föds i vecka 25 (100% säkert att det skulle dö).

    Jag tycker det är förjävligt hur folk river och sliter i läkare. Det finns ingen yrkeskår som det är så många som uttalar sig så starkt och mycket om med så lite egna kunskaper.

    Jag är inte själv läkare och jobbar inte heller inom vården. Har inte varit läkare och aldrig jobbat inom vården.

  3. Fredrik; det finns väl ändå fler yrkesgrupper som alla tycker en massa om! Poliser till exempel. Varför skulle just läkare vara bättre människor än vi andra? Vilka andra yrkesgrupper är i så fall också bättre människor? Präster? Stensättare? Snickare? Advokater?

  4. Tack för kommentarer!

    Fredrik, jag håller med om att läkare ”måste få misslyckas”. Kanske ska man inte ens tala om misslyckande när det handlar om livshotande tillstånd, svåra hjärnskador och liknande. Att människor (anhöriga, föräldrar) många gånger vill ha nån att skylla på är begripligt, sådana är vi människor. Vill ha nån sorts ordning i en kaotisk situation. Men att polis och åklagare fann skäl att gripa läkaren på jobbet, det verkar konstigt och obegripligt.

    Rättsråttan: Jag är säker på att läkare INTE ”är bättre människor” än andra. Det handlar inte om det. Det handlar om att i sitt jobb välja rätt beslut i en mycket svår situation, ett beslut vars konsekvenser är att en människa lever eller dör. Det ingår i läkaryrket för dem som jobbar med intensivvård. Och är en komplex del av jobbet.

  5. Efter vad jag såg på nyheterna har någon gett barnet mycket höga doser av bl.a. morfin. Ett aktivt beslut enligt åklagaren. Det blir intressant att följa fortsättningen.

    • Ja, det blir intressant. Höga doser av morfin och sövande/ lugnande läkemedel är rutin inom intensivvård i olika sammanhang och inget konstigt i sig. I dagens DN skriver prof Hugo Lagercrantz om möjliga konsekvenser av den här häktningen och ger en bild av vad det handlar om, som kanske kan vara upplysande för dem som inte kommit i kontakt med sådan verksamhet. Läs den!

  6. Om jag skulle få ett barn som inte kan överleva skulle jag stödja den läkare som låter barnet somna in utan smärta. Så enkelt är det, för mig. Jag skulle själv önska att få somna så, om inget mer kunde göras och livet endast var en plåga.
    Konsekvenserna av denna händelse är nog att mycket få vågar ta beslut om att inte fortsätta livsupphållande insatser trots att inget hopp finns. Tyvärr.

  7. Paula! Ja, det har verkligen blivit en allvarsam debatt av den här händelsen. Jag känner mig fortfarande bedrövad å denna läkares vägnar och hoppas hon känner stöd och förtröstan i väntan på resten av proceduren. Kanske åtalet läggs ned?

Kommentera

