Klipp inte i barnets kropp!


Hade tänkt skriva några funderingar om den mamma som klippte av förhud på sin fem dagar unga son och nu är dömd för misshandel. Men jag känner mig alltför bedrövad för att komma på nåt att skriva om det. Att små barn ska behöva utsättas för sånt av den vars första uppgift är att skydda och vårda!

Nej, ändra lagen så att en pojke kan ställa sina föräldrar till svars när han blivit myndig och utkräva skadestånd om han blev omskuren när han var för liten för att bestämma själv!

Tidigare blogginlägg om saken här.

SvD.se

2 thoughts on “Klipp inte i barnets kropp!

  1. Jag håller med om att man inte skall få skära om pojkar innan han själv kan ta ett aktivt beslut om detta. För min del så behöver det inte vara 18år som gräns, men kanske att pojkar kan få bestämma själva när dom är.. säg 15? Men det är klart att det blir väldigt svårt och kluvet då det ofta är religiöst betingat också, och risken finns då att om det är lagstadgat mot det så kanske det genomförs än mer olagliga operationer.

    Men absolut skall föräldrar kunnas ställa till svars när barnet blivit myndigt!

    Och jag tycker att samma sak gäller även små barn som blir piercade i öronen.. Hur kan man ens komma på tanken att göra hål i öronen på ett spädbarn? Galet! Jag hade blivit jättearg på mina föräldrar om dom hade gjort det på mig. Jag är 21år gammal och har fortfarande inte hål i öronen.

    • Hej Principessan! Tack för din kommentar. Jag har bloggat flera ggr förut om omskärelser och har länkar till bra artiklar, bl. a om varför det sker och att det minskar i t ex judiska familjer där det varit tradition sen länge. Enl dessa källor är det inte religiöst utan mer kulturellt betingat. Det viktigaste skälet till att det är lagligt i Sverige är att skydda små pojkar från klåpare och skadliga ingrepp.
      Jag förstår din jämförelse med piercing och hål i öronen och känner sympati för det du skriver, men jag anser att dessa saker inte alls är i dignitet med rituell omskärelse. Hål i öronen kan knappast betecknas som stympning med konsekvenser för en viktig del i tillvaron på det sätt man kan beskriva rituell omskärelse

Kommentera

