Doktorsguiden och PUL

Igår skrev jag om att ”Doktorsguiden” verkar slarvigt hopkommen med sakfel i registret. Hela upplägget förefaller synnerligen oseriöst! Jag skrev igår till ansvariga (med kopia till Datainspektionen) och påpekade fel om mig. I svar från Datainspektionen idag framgår att killarna bakom ”guiden” varit finurliga när de lagt upp sin sajt. För att kringgå Personuppgiftslagens förbud mot personregister av det här slaget har dom skaffat sig ett s.k. ”utgivningsbevis”, vilket innebär samma grundlagsskydd som skyddar tidningars rätt att publicera saker. (Se Dagens Medicin 16/1). Enligt Datainspektionen betyder det att Doktorsguiden med sitt slarviga och oseriösa register och alla kompisröstningar på diverse doktorer är fullt lagligt.

Jag fick också svar från en Philip på Doktorsguiden som påstår att de har sina registeruppgifter från ”Socialnämnden”. Det bekräftar min bild av att det är slarvpellar och korkbollar som ligger bakom det här tilltaget!

Man får hoppas att människor är tillräckligt klyftiga för att inse att Doktorsguiden är en enda jättebluff! Själv har jag givetvis satt igång att rösta högsta poäng på alla doktorer jag känner och rekommenderar er att göra detsamma!!

Tillägg: Har skaffat mig lite mer kunskaper om utgivningsbevis. Det är den statliga myndigheten Radio- och TV-verket som utfärdat det för Doktorsguiden i aug -07 innan sidan var startad. Nu när den är publicerad granskar verket sajten för att se om den verkligen uppfyller kriterierna. Vi får väl hålla tummarna!